میلگرد ساده
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

معمولاً به میلگردی که آج ندارد، میلگرد ساده می گویند. این محصول به طور گسترده در پروژه های ساختمانی استفاده می شود. همانطور که می دانید میلگردهای موجود در بازار به دو دسته میلگرد آجدار و میلگرد ساده تقسیم می شوند که از نظر مشخصات با یکدیگر متفاوت هستند. میلگردهای آجدار به سه صورت مارپیچ، توری و مرکب در بازار موجود است. همچنین به طور کلی میلگردها به دو دسته شاخه ای و کلاف دار تقسیم می شوند. در ادامه سعی می کنیم شما را با ویژگی های میلگرد ساده و کاربردهای آن در صنعت آشنا کنیم.

میلگرد ساده چیست؟

به طور کلی میلگردها قطعه ای بلند با سطح مقطع گرد هستند. این مقاطع را می توان از مواد مختلفی مانند آهن، فولاد، آلومینیوم و … تولید کرد که انواع میلگردها به دو گروه آجدار و غیرآجدار یا میلگرد ساده تقسیم می شوند. میلگردهای ساده در قطرهای مختلف بین 6 تا 200 میلی متر و طول 6 الی 12 متر تولید و به بازار عرضه می شوند و هر کدام کارایی خاص خود را دارند. جالب است بدانید که میلگردهای ساده نسبت به سایر میلگردها استحکام کششی کمتری دارند و به همین دلیل در دسته فولادهای نرم قرار می گیرند. میلگردهای ساده در تمام طول خود سطح صافی دارند و به همین دلیل به آن ها ساده می گویند. استاندارد قدیمی روسی برای انواع میلگردها، میلگرد ساده را با علامت A1 معرفی می کند.

میلگردهای ساده معمولا از فولاد کم کربن ساخته می شوند که به دلیل وجود کربن کم در ترکیب شیمیایی، شکل پذیری و انعطاف پذیری خوبی دارند. از این نوع میلگرد در صنعت به میلگرد نرم نیز یاد می شود. بر اساس استاندارد ملی، میلگردهای ساده نیز با نشان «C240» با حداقل استحکام 240 مگاپاسکال و حداقل مقاومت کششی 360 مگاپاسکال تولید می شوند.

انواع میلگرد های ساده براساس جنس

میلگردهای ساده را می توان بر اساس نوع موادی که از آن ساخته شده اند طبقه بندی کرد. رایج ترین میلگردهای ساده در موارد زیر موجود است:

•          میلگرد ساده اروپایی

این نوع میلگرد در ترکیب شیمیایی خود دارای مقدار قابل توجهی منگنز بوده و به دلیل قیمت بسیار مناسب از محبوبیت بالایی برخوردار است. اگرچه استفاده از آن در ساخت مناطق زلزله خیز به دلیل مقاومت کمی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

  • میلگرد ساده از جنس استنلس استیل

قیمت میلگرد فولادی A1 به دلیل خواص مطلوب از جمله مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی نسبت به سایر انواع میلگرد ساده موجود در بازار بالاتر است. همچنین این میلگرد بهترین نوع میلگرد برای کاربردهای مختلف می باشد.

  • میلگرد ساده اپوکسی

میلگردهای کربنی سیاه به دلیل مقاومت کم در برابر خوردگی و رطوبت با اپوکسی روکش شده و با نام میلگرد اپوکسی یا میلگرد ساده روکش اپوکسی به فروش می رسند.

  • میلگرد ساده با کربن بالا

میلگرد ساده پرکربن که به میلگرد سیاه نیز معروف است به دلیل مقاومت کم در برابر زنگ زدگی و خوردگی برای استفاده در شرایط نامساعد جوی توصیه نمی شود اما استحکام قابل قبولی را ارائه می دهد.

  • میلگرد ساده گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه برای بهبود خواص خوردگی با روی پوشانده شده است. این امر مقاومت در برابر خوردگی این نوع میلگرد را حتی بیشتر از میلگرد ساده با پوشش اپوکسی می کند. در نتیجه قیمت میلگرد گالوانیزه نیز بالاتر از نوع اپوکسی است.

  • میلگرد ساده فایبرگلاس

این نوع میلگرد به دلیل داشتن ترکیبی شبیه به الیاف کربن از مقاومت بالایی در برابر خوردگی نیز برخوردار است.

  • میلگرد ساده برنجی

در صورت نیاز به برق، هدایت الکتریکی، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت جرقه، از میلگردهای برنجی استفاده می شود. هنگام برس زدن، میلگرد برنجی درخشندگی فریبنده ای از خود نشان می دهد و به راحتی ماشینکاری می شود. سخت افزار، ابزار و بست های دریایی نمونه هایی از استفاده از میلگرد برنجی هستند.

  • میلگرد ساده آلومینیومی

میله های گرد آلومینیومی سبک وزن و مقاوم در برابر خوردگی هستند و به راحتی برش می شوند. موارد استفاده به عنوان تریم، شفت، براکت، پین و رولپلاک همگی کاربردهای رایج برای میله های آلومینیومی ساده هستند.

میلگرد ساده فولاد 369

میلگرد ساده A1 (داکتیل) چیست؟

به طور کلی میلگردهایی که آج ندارند را میلگرد ساده می گویند. اما در مورد معرفی گسترده و کامل میلگردهای ساده باید گفت قطعات فولادی بلند و ضخیم هستند که سطحی صاف و صیقلی شبیه بتن دارند. اساس استاندارد میلگرد ساده قبلاً با استاندارد آجدار A1 یکسان بود اما امروزه به میلگرد ساده، میلگرد 240 نیز می گویند. میلگردهای ساده با استاندارد A1 و با خصوصیات نرم و خام نیز دارای استحکام کششی بالایی هستند. این میلگردها در دسته میلگرد داکتیل قرار می گیرند. بنابراین برای آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بسیار مناسب هستند. بنابراین می توان گفت که این میلگردها مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و تحمل بار مکانیکی آن ها بسیار بالاست. سطح این نوع میلگرد ساده و گرد بوده و هیچ شیاری بر روی آن وجود ندارد که به راحتی می توانید آن را از میلگرد آجدار تشخیص دهید. در اندازه های مختلف از ۶ میلی متر تا ۴۰۰ میلی متر تولید و به بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است که میلگرد شکل پذیر برای مصارف خاص مانند رولپلاک در درزهای انبساط، برای اتصالات انقباضی در جاده ها و باندها و برای ستون های مارپیچ استفاده می شود. این نوع میلگرد بدون آسیب به راحتی بریده و خم می شود. این ویژگی ها باعث شده است که میلگرد ساده در بسیاری از موارد به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. با این ویژگی های میلگرد ساده می توان نتیجه گرفت که به دلیل مقاومت بالایی که دارند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در ساخت و ساز هستند. در واقع یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی میلگردهای بدون آج می باشد که با کاربردهای گسترده خود در صنعت ساختمان کمک زیادی به مهندسان عمران کرده است.

مراحل تولید میلگرد ساده

میلگرد ساده در مراحل مختلف تولید می شود. شمش فولاد یکی از مهمترین مواد اولیه در تولید بسیاری از مقاطع فولادی است که در تولید میلگردهای ساده نیز کاربرد دارد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که مراحل تولید میلگرد ساده چیست:

  • ابتدا با استفاده از حرارت، شمش های فولادی را به دمای معینی (۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد) می رسانند تا به آن ها حالت دهند.
  • سپس شمش های گرم شده و نرم را روی رول ها قرار می دهند تا توسط دستگاه های مخصوص برش داده شوند و عرض و قطر آن ها کاهش یافته و طول آن ها افزایش یابد.
  • در نهایت میلگردها به طول مشخص و با قیچی مخصوص بریده شده و در بسته بندی مناسب قرار می گیرند.

برای تولید میلگرد آجدار نیز همین مراحل را طی می کنند با این تفاوت که قبل از مرحله بسته بندی اقدامات دیگری را نیز روی محصول انجام می دهند.

انواع میلگرد ساده بر اساس روش تولید

میلگرد ساده را می توان از شمش های فولادی تولید کرد. روش تولید به این صورت است که شمش ها را تا دمای شکل دهی یعنی ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد حرارت داده و سپس با استفاده از غلتک های نورد گرم به اندازه های تعیین شده در هر مرحله برش می دهیم. بنابراین با کاهش قطر میلگرد، طول آن ها افزایش می یابد. برای این منظور استانداردهای متفاوتی از آن در حین عملیات تولید از شمش داریم. روش تولید میلگردهای ساده باعث تنوع در خواص و کاربرد آن ها می شود. همچنین در برخی موارد روش تولید بر قیمت میلگرد تاثیر می گذارد. میلگردهای ساده بر اساس روش تولید به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • میلگرد ساده نورد سرد

میلگرد ساده نورد سرد برای کاربردهایی استفاده می شود که نیاز به داشتن سطح عالی و ابعاد دقیق دارند.

  • میلگرد نورد گرم

میلگرد ساده نورد گرم معمولاً در کاربردهای ساختمانی که نیازی به تکمیل کامل و ابعاد دقیق نیست استفاده می شود.

میلگرد ساده فولاد 369

کاربرد میلگرد ساده

میلگرد ساده معمولاً برای جداسازی مش در دال های بتنی استفاده می شود و همچنین می تواند در طیف گسترده ای از کاربردهای تجاری و زیر ساختی استفاده شود. میلگرد ساده دارای طیف گسترده ای از کاربردها از پی های بتن مسلح، شمع ها و پی های سوراخ دار گرفته تا دیوارها، تیرها، ستون ها، دال ها و محصولات پیش ساخته می باشد. یکی از کاربردهای میلگرد ساده در صنعت ساختمان می باشد. از این میلگرد به عنوان بتن مسلح در این صنعت استفاده می شود. مزیت این نوع میلگرد این است که باعث افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی می شود. برای نمای ساختمان نیز از میلگرد ساده استفاده می شود اما به طور کلی می توان گفت که میلگردهای ساده بیشتر کاربرد صنعتی دارند. استفاده از میلگرد ساده با کیفیت خوب در کاربرد آن نقش مهمی دارد یعنی هر چه کیفیت آن بالاتر باشد بیشتر در صنعت استفاده می شود. یکی از انواع کاربردهای میلگرد ساده ساخت چموت می باشد. اما اگر بخواهیم کاربردهای میلگرد ساده را بیان کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملیات جوشکاری و آهنگری
  • جلوگیری از ایجاد ترک در قسمت های مختلف ساختمان
  • ساخت بلوک های بتنی
  • از ایجاد تنش های احتمالی در قسمت های مختلف ساختمان جلوگیری می کند
  • ایجاد و افزایش مقاومت ساختمان

کاربرد میلگرد ساده در صنعت

از میلگرد ساده در صنعت، ساخت پیچ و مهره، میخ و ایجاد برخی اتصالات استفاده می شود. از میلگردهای ساده به صورت شاخه ای و کلاف استفاده می شود. سایز کلاف ساده معمولاً 5.5، 6.5، 8، 10 و 12 می باشد، سایز انشعاب نیز 8 تا 40 می باشد، لازم به ذکر است که میلگردهای ساده بر اساس استاندارد A1 ساخته می شوند. به طور کلی میلگرد ساده خاصیت برش و خمش زیادی دارد. از این رو در خمکاری، آهنگری و جوشکاری کاربرد فراوانی دارد. از آنجایی که این میلگرد روی سطح خود آج ندارد از آن به عنوان پیچ در آرماتور استفاده می شود

کارخانه های تولید میلگرد ساده در ایران

این میلگرد با توجه به کاربردهای فراوان در صنایع مختلف توسط کارخانه های داخلی در سطح قابل قبولی برای رفع نیاز صنعت تولید و عرضه می شود. از کارخانه های تولید میلگرد ساده در ایران می توان به شهرهای اصفهان، کاشان و خراسان و … نام برد.

نحوه تعیین قیمت میلگرد ساده

برای اطلاع از قیمت این محصول ساده ترین راه استعلام قیمت از مراکز فروش میلگرد است. اما باید بدانید که عوامل زیادی بر قیمت میلگرد ساده تاثیر می گذارد به عنوان مثال عرضه و تقاضا نقش مهمی در افزایش و یا کاهش قیمت میلگرد ساده دارد. عمده مصرف این محصول در صنعت ساختمان است، بنابراین به این نتیجه می رسیم که بهبود بازار مسکن می تواند تاثیر زیادی در افزایش تقاضا برای مقاطع ساختمانی و قیمت آرماتورها داشته باشد. مانند سایر قطعات تولید شده در فولادسازی، کیفیت مواد اولیه قیمت میلگرد ساده را با توجه به وزن و ویژگی های منحصر به فرد آن تعیین می کند. اگرچه رونق صنعت ساختمان یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت این نوع میلگرد است اما علاوه بر تقاضا برای این محصول، مسائل سیاسی و اقتصادی و عوامل بین المللی نیز بر قیمت آن تاثیرگذار است. قیمت این محصول اساسا بر اساس قیمت مواد تشکیل دهنده به اضافه هزینه تولید آن تعیین می شود.

تفاوت بین میلگرد آجدار و میلگرد ساده چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت این نوع میلگرد با میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد ساده در بازار و صنعت به A1 یا میلگرد نرم معروف است و به دلیل داشتن خصوصیت خمشی و جوش پذیری بیشتر برای ساخت قطعات صنعتی استفاده می شود. میلگرد آجدار که از نامش پیداست روی سطح خود شیارهایی دارد که آن را متمایز می کند. این نوع میلگرد نسبت به میلگرد ساده ویژگی های سازه ای بهتری دارد و مقاومت سازه های بتنی را بین 30 تا 40 درصد افزایش می دهد. همچنین این نوع میلگرد به دلیل داشتن مقاومت کششی، خمشی و کشسانی در اسکلت فلزی سازه های بتنی کاربرد دارد. از طرفی استفاده از میلگرد ساده بیشتر در پروژه های صنعتی متداول است. از این میلگرد ساده و فولادی به عنوان صدا خفه کن نیز استفاده می شود. در این میان میلگردهای آجدار بیشتر در صنعت ساختمان استفاده می شود.

میلگرد ساده فولاد 369

مشخصات وزنی میلگرد ساده

در واقع وزن میلگرد ساده بر حسب کیلوگرم و به ازای هر متر طول محاسبه می شود. برای به دست آوردن وزن شاخه میلگردهای ساده وزن میلگرد را در ۹ ضرب می کنند. در محاسبه وزن میلگرد از پارامترهای زیر استفاده می شود از جمله:

  • پارامتر G

این پارامتر بیانگر وزن میلگرد در طول یک متر است.

  • پارامتر W

این نشان دهنده گشتاور مقاومت میلگرد است و برای تخمین مقاومت میلگرد استفاده می شود.

  • پارامتر فلاش

سطح میلگرد را در یک متر در سانتی متر مربع نشان می دهد.

استاندارد میلگرد ساده

همانطور که گفته شد میلگرد بدون آج یا ساده طبق استانداردهای قدیمی میلگرد A1 و طبق استانداردهای جدید میلگرد ساده 240 نامگذاری شده است. این نوع میلگرد از قطر 6 تا 200 میلی متر تولید می شود. قطر ذکر شده در برگه شناسایی این محصول مشخصه ی اسمی آن می باشد. میلگردهای ساده طبق استاندارد قدیمی روسی GOST 5781 با عبارت A1 مشخص می شوند و این میلگردها مطابق با استاندارد ملی هستند. جالب است بدانید که استانداردهای روسی در ایران رایج ترین نوع استاندارد برای تولید این قطعه فلزی A1 می باشد.

جمع بندی

میلگردها انواع مختلفی دارند، در این مقاله شما با میلگرد داکتیل یا ساده آشنا شدید و می دانید که میلگردهای ساده دارای سختی کم و انعطاف پذیری خوبی هستند. از دیگر ویژگی های این نوع میلگرد می توان به تنش شکست ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش فعلی ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع اشاره کرد که مقاومت این نوع میلگرد های ساده نسبت به میلگردهای آجدار بسیار کمتر است. استفاده از میلگردهای ساده برای ایجاد مقاومت ساختمان و جلوگیری از ایجاد ترک در قسمت های مختلف ساختمان جلوگیری می کند بنابراین این نوع میلگرد های ساده دارای کاربرد فراوانی در سازه ی ساختمان و صنعت دارند و زمانی که با میلگردهای آجدار همراه می شوند در مقاومت سازه نقش به سزایی ایفا می کنند.





:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: